Muutamasta spotista VOL.1
Olen ollut kuukauden ajan onneton TV:n katselija. Tätä ennen asuin kaksi vuotta ilman telkkaria ilman mitään erityistä syytä. Alunperin kokeilun piti kestää kaksi viikkoa, mutta jotenkin se sitten vain jatkui ja jatkui. Nyt olen huomannut, että tv-spotit jaksavat kiinnostaa kanavien ohjelmistosta eniten.
Yksi syy voi tietenkin olla se, että kaverini, intohimoinen tv-sarja diggaaja, on näyttänyt minulle suurimman osan suosikkisarjojen jaksoista. Olen nähnyt mm. Friendien ja Frasierin viimeiset jaksot, Simpsonien 300. juhlajakson sekä kasapäin muita Amerikan herkkuja. Mutta nyt siis muutamasta spotista muutama sana.
Elisa jaksaa mainostaa suomalaisuutta. Tuo spotti tuntuu tulevan joka ikisen ohjelman joka ikisellä mainoskatkolla, eikä tunnu loppuvan ikinä. Sinappi ja jäätelö kädessä puhutaan sitten suomalaisuudesta, kuin vahingossa. Toisaalta jokainen voi tarkistaa miten Elisa hoitaa asennus- ja asiakaspalvelut nykyjään, sitä mainostoimisto ei tainnut tietää.
Pähkinäjäätelön iki-ihana mainos on palannut ruutuun ja saanut taas leveän hymyn allekirjoittaneen naamalle. Kivat italiaa puhuvat mafia-oravat ovat jotenkin niin mieleenpainuvia. On luultavasti edullista tehdä mainos, joka voidaan lokalisoida eri maihin pelkän tekstityksen hinnalla (vrt. Nokia renkaiden hirvi-spotti).
Eipä sitten muuta kuin mainoksia kyttäämään. Pitäisi kai joskus kuunnella kaupallisia radiokanavia, jotta kuulisi millaista radiomainontaa tänä päivänä tehdään... ei taida jaksaa.
Yksi syy voi tietenkin olla se, että kaverini, intohimoinen tv-sarja diggaaja, on näyttänyt minulle suurimman osan suosikkisarjojen jaksoista. Olen nähnyt mm. Friendien ja Frasierin viimeiset jaksot, Simpsonien 300. juhlajakson sekä kasapäin muita Amerikan herkkuja. Mutta nyt siis muutamasta spotista muutama sana.
Elisa jaksaa mainostaa suomalaisuutta. Tuo spotti tuntuu tulevan joka ikisen ohjelman joka ikisellä mainoskatkolla, eikä tunnu loppuvan ikinä. Sinappi ja jäätelö kädessä puhutaan sitten suomalaisuudesta, kuin vahingossa. Toisaalta jokainen voi tarkistaa miten Elisa hoitaa asennus- ja asiakaspalvelut nykyjään, sitä mainostoimisto ei tainnut tietää.
Pähkinäjäätelön iki-ihana mainos on palannut ruutuun ja saanut taas leveän hymyn allekirjoittaneen naamalle. Kivat italiaa puhuvat mafia-oravat ovat jotenkin niin mieleenpainuvia. On luultavasti edullista tehdä mainos, joka voidaan lokalisoida eri maihin pelkän tekstityksen hinnalla (vrt. Nokia renkaiden hirvi-spotti).
Eipä sitten muuta kuin mainoksia kyttäämään. Pitäisi kai joskus kuunnella kaupallisia radiokanavia, jotta kuulisi millaista radiomainontaa tänä päivänä tehdään... ei taida jaksaa.
4 Comments:
Minulle tuli siitä Elisan jäätelö- ja sinappikohdasta sellainen mielikuva, että firmaa ollaan myymässä ulkomaille. Monista mainoksista saa helposti hieman toisenlaisia mielikuvia kuin mainostaja on tarkoittanut. Esimerkiksi se Soneran "mennään saunaan ja kiuas ei lämmennytkään samantien" -mainos kertoi minulle ensiksi, että kiuas on rikki, kuten Soneran palvelutkin.
T
Sama ajatus tuli tuosta Soneran mainoksesta mieleen. Aika kehnosti oli spotti ohjattu kun viesti ei kerta välittynyt kunnolla. Aika huomaamattomasti nuo jäätelöt ja sinapit esitetään, mutta toisaalta spotti taisi olla pyöritetyimpien joukossa viime viikolla.
OOpa
Etenkin kun ensin soitetaan vanhaa "suosi suomalaista" -virttä, jonka jälkeen tyypit toteavat samojen asioiden olevan edelleen tärkeitä, mutta ostavat kuitenkin ulkomaille myytyjä tuotemerkkejä. Eli suomalaisuus ei siis Elisalle olekaan tärkeää.
Helsingin sanomissa oli äpaut kuukausi taaksepäin artikkeli tv-mainonnasta, jossa käsiteltiin juuri elisan ja soneran mainoksia.(taidettiin siinä käsitellä myös sotkan ja dna:n mainontaakin.)
ammattilaisten mielestä elisan mainokset olivat toimivampia kuin soneran, joita ei edes pirkkapekka onnistu pelastamaan.
sotkan mainonta on tehokasta ja toimivaa, mutta kenen mielestä ne ovat oikeasti hyviä mainoksia?
Lähetä kommentti
<< Home