tiistaina, marraskuuta 30, 2004

Mistä tietää että Joulu on ovella?

Noh, tietenkin siitä, että keskiviikon ilmaisjakelu potti ei tahtonut mahtua postilaatikosta sisälle. Näin marraskuun viimeisellä viikolla suoramarkkinointi vain yltyy, eikä loppua näy ennen tammikuuta. Eniten harmittaa, että Suuri lelukirja jaetaan ainoastaan perheisiin, joissa on alle 12 v. lapsia. Pienenä joulun odotuksen kruunasi juuri ko. kirja. Tätä lasten omaa leluraamattua jaellaan muuten neljässä eri maassa, ja kirja suunnitellaan Suomessa. Nettiversio lämmittää mieltä, mutta vain hieman.

Myös joulukadut ovat auenneet. Se tarkoittaa taas myynti-ikkunoiden koristelua ja suunnittelua. Liikkuvat robotti-tontut ovat aina tuntuneet pelottavilta allekirjoittaneesta. Helsingissä Stockmann on tietenkin ollut perinteikäs ykkönen tässä asiassa. Itse aijon tarkistaa tilanteen tänä vuonna vasta joulukuun puolella.

Mediasta on helppo poimia tämän joulun ykköslahjat. Selkeä ykkönen, jo monen vuoden ajalta, on tietenkin kännykkä. Tv:ssä pyöriikin jo useita valmistajien sekä jälleenmyyjien mainoksia. Osa näistä spoteista on aivan kamalia. HYI! Toisaalta halvalla saa ja kännykät myy kuitenkin.

Itse voisin perustaa mainostoimiston, joka tekisi pelkkiä joulu-kamppiksia koko vuoden ajan. Eli tammikuussa aloitettaisiin suunnittelemaan erilaisia keinoja tavoittaa kuluttajia vuoden kahdessa viimeisessä kuussa. Mitäköhän siitäkin tulisi... heh.