perjantaina, helmikuuta 11, 2005

Sana viikonvaihteeksi

Haluaisin, että tämän kolumnin saisi tähän sivulle väärinpäin. Kulmaan voisi laittaa hieman sotkua ja vaikka sateenkaaren. Vaihtoehtoisesti joku muukin kuva käy. Jo pitkään POP ovat olleet kirkkaat värit, musteläiskät yms. sotkut. Graafinen suunnittelu on ollut villiä ja operaattoreidenkin mainoksissa ovat esiintyneet marsut, jänikset ja laamat. Miksi?

Seuraa tunnustus: olen pahasti värisokea. Minua ei voisi vähempään kiinnostaa sateenkaaret tai väri-ilmapallot. Näen kyllä värejä, mutta voin myös nauttia mustavalkoisuudesta - graafisen suunnittelun hiljaisuudesta.

80-luvulla mustavalkoisuus oli muotia. Mainokset koostuivat upeista ja tarkkaan harkituista mv-kuvista sekä yksinkertaisista typografioista. 90-luvulla mainokset valtasivat neonvärit ja leenaharkimot. Tietokoneiden kehittyminen muutti mainoksien luonnetta. Kuinka moni muistaa aikaa, jolloin mainoksien tekstit ladottiin vielä käsin reprossa? Itse istuin siihenaikaan tarhakuvassa uusi Marimekon Jokapojan paita päällä. Hymyilin.

Sateenkaari on ollut myös pitkään homojen symboli. Miksi? Siihen en osaa vastata. Ehkä sateenkaaren tuolla puolen on jotain parempaa, vai miten siinä laulussa laulettiin? Nyt sateenkaaresta on tullut ikoni myös graafisessa suunnittelussa. Minulle se tarkoittaa lähinnä viittä eri CMYK-arvoa, muutamaa pistettä ja tangettia taitto-ohjelmassa.

Mistä sitten nautin? Viis väreistä, sillä hyvässä mainoksessa on oikea tunnelma. Se voi tulla esille vaikka tekstin avulla. Sateenkaaria tai leenaharkimoita siihen ei tarvita.

Kijoittaja on värisokea renttu.

2 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Ja miksei mainokset voisi olla pelkkiä asiallisia tiedotuksia, ilman copyjen verbaalista kikkailua? Mustaa tekstiä valkoisella pohjalla.

1:12 ap.  
Blogger oopa said...

Joku AD voisi kertoa?

6:32 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home