keskiviikkona, maaliskuuta 02, 2005

Alkoholimainontaa halutaan rajoittaa

Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä tiedotti eilen alkoholiverotuksesta ja -mainonnasta mielipiteitään. Ministeriön tiedotteessa puututtiin myös alkoholimainontaan. Suomen laki kieltää alkoholimainonnan lapsille ja nuorille. Hyssälä kiehahti erityisesti mielikuvamainonasta. Ainakin YLE:n pääuutislähetys käytti kuvamateriaalina Otto-lonkeron mainontaa.

Olut ja lonkerot ovat olleet kautta aikojen mainostoimistojen suosituimpia asiakkaita. Alkoholi-brändeille on tehty pitkään luovaa ja mieleenpainuvaa mainontaa. Tämän takia mainostoimistot tuskin rakastuvat ideasta rajoitaa alkoholimainonta pelkkään tuotetietouteen. Kuka muistaa Lahden erikoisen mainontaa 15 vuoden takaa? Ainakin allekirjoittanut.

Suomalaisessa alkoholikulttuurissa on ehkä suurempiakin ongelmia kuin mainonta. Itse kuuluttaisin mielummin oikeaa kasvatusta asian suhteen - mainonnan tehtävä se ei ole. Tuskin alkoholiverotuksen nostaminenkaan kaikkea ratkaisisi.