sunnuntaina, tammikuuta 16, 2005

Nerokkuutta Tequilan ja Amnestyn toimesta

Eilen nautiskelin ilmaista kahvia eräässä kivassa ketjukahvilassa (pankkikorttini ei toiminut), kun silmiini kohdistui nerokas ambient-mainonta. Kahvilan pieneen portaaseen oli liimattu varoitusteippiä, jonka varoitusteksti oli kuitenkin hieman normaalista poikeava. Teksti meni suunnilleen näin: Pöydät, portaat ja ovet pahoinpitelevät päivittäin 250 suomalaista naista. Kyseessä oli Amnestyn kampanja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan. Tietojeni mukaan PHS/Tequila on ollut mukana suunnittelemassa kampanjaa.

Suomessa ambient-mainontaa näkee liian harvoin. Tai sitten sitä on vain liian turtunut mainoksiin, eikä edes erikoisemmat kampanjat herätä huomiota. Mitä sitten ambient-mainonta on? Se on kodin ulkopuolella tapahtuvaa mainontaa, joka ei sijaitse perinteisissä mainosvälineissä.

3 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Paljastan sinulle ammattisalaisuuden: ambientia tehdään koko ajan, koska asiakkaat sitä vaativat, koska asiakkaiden mielestä Suomessa ei koskaan tehdä ambientia.

Meillä piireissä tiedetään oikein hyvin, että ambientia tehdään ja vähän vitusti tehdäänkin, mutta sitä vain ei kukaan huomaa, koska mediamainonta on oikeasti ainoa tehokas tapa saada yhtenevä haluttu viesti kertalaakista miljoonan ukon ja akan kaaliin.



Joe K

2:19 ip.  
Blogger oopa said...

Kiitos tästä lyhyestä vuodatuksesta.

2:22 ip.  
Blogger Anssi said...

Tämä Amnesty-ambient tavoitti minut eilen väkivallan kehdosta, Mantun grillin tiskiltä. Mielestäni paikka oli mitä osuvin, mutta mietinpä vaan kuinka moni onkaan tallentanut tuon viestin johonkin aamuyön nakkikioskimuistiin ja miten se viesti siellä vaikuttaa?

4:29 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home