maanantaina, maaliskuuta 07, 2005

Kaupunkien viestintäbudjeteista

Tässä muutamia viikkoja sitten kävelin Rovaniemellä miettien samalla kaupungin viestintäbudjettia. Kaupungin pelastus ovat ehdotomasti turistit, joita lentää kaupunkiin joka puolelta maailmaa. Ilman mainontaa ja markkinointia heitä ei syrjäseuduille saa, vaan työtä on tehtävä sen eteen. Joulupukki on toimiva brändi.

Turun kaupungin markkinointibudjetti on taas varmasti yksi suomalaisten kaupunkien suurimpia. Erinäisiä tapahtumia (Keskiaikaiset markkinat, Tall Ship Race 2003 yms.) on mainostettu melkoisesti. Mitään huonoa tässä ei tietenkään ole - yritetään kuitenkin muistaa Turun maine muualla Suomessa. Myös Helsinki panostaa viestintään melkoisesti. Varsinkin kaupungin museot ovat ottaneet hyvän linjan mainonnassa. Suurissa kaupungeissa tilannetta helpottavat myös JCDecauxin info-taulut, joista kaupunki saa käyttöönsä automaattisesti toisen puolen julisteiden painatuskustannuksien hinnalla.

Tänään Helsingin Sanomat kirjoitti Vantaan imagon kiilotus -kampanjasta. Kaupunki lahjoo urheiluseuroja, jotta kaupungin imago kohenisi liikuntakaupunkina. Mielenkiintoinen idea nopeasti luettuna, illalla pitää lukea tarkemmin.

2 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Sitten vielä pitää muistaa ne kuuluisat kuntien sloganit joita on läpi vuosikymmenten ollut, ja aina tulee olemaan. Tämän hetkinen suosikkini on "Tee se Joutsenossa!".
Kaiketi muuttotappiokunta.

::hansu

2:22 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Volkswagenkaveri täällä taas hei! Se on JCDecaux...

6:21 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home