sunnuntaina, maaliskuuta 20, 2005

Mainontablogin sunnuntaisivut

Olemme käyneet viime aikoina keskustelua mielikuvituksesta. Sanomattakin on selvää, että mainonnan suunnittelussa sitä on käytetävä. Toisaalta mainonnan suunnittelu on myös paljon muuta. Se on strategista suunnittelua, jossa mielikuvitus otetaan suunnittelun avuksi vasta loppuvaiheessa. Totuus on seuraava: Mielikuvitus on vain todellisuudesta vedettyjen johtopäätöksien uudelleenkirjoittamista.

Jos teen logon, joka pieni kuin pippuri, niin mitä minun tarvitsee tietää? Riittääkö se luokan priimus -titteli Fotari-kurssilta. Logon tekemiseen menee minutti, parhaillaan kaksi. Silti suunnittelutyöstä voidaan veloittaa 100 000 euroa. Miksi? Logo on usein yrityksen visuaalisen viestinnän pääosassa. Logon suunnittelusta 10% on toteuttamista, 30% graafista suunnittelua ja 60% viestinnällisten arvojen suunnittelua. Siitä se hinta muodostuu. Hyvä logo kestää aikaa, joten voisimme laskea ehkä vuosihinnan logolle. Maksuperuste: 5000e +2000e/vuosi (+ALV).

Miten japanilainen puhuu englantia? Sillä samaisella aksentilla nainen puhui junassa ruotsia. Junasta näkyi myös muuttoyhtiö Niemen auto. Liikenteessä hyvin käyttäytyvät kuljettajat ovat osa yrityksen brändiä. Viestintä osaa välillä olla jännittävää.

Ajattelin ostaa keväällä kaikkien niiden pörssiyhtiöiden osakkeita, joiden mainonta menestyy Vuoden huiput -kilpailussa. Siinä sitten punnitaan voiko mainonnalla tehdä rahaa ja onko mainostoimistoilla valtaa. Voi olla, että vuoden päästä kirjoitan blogia paratiisisaarilta.

Lehdessä oli ilmoitus. Lapsen nimeksi oli annattu Romeo Napoleon. Tervetuloa alalle.

Terveisin Mainontasetä

1 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Muistaakseni suositusten mukainen hinnoittelu menee jotenkin kaavalla "suunnittelu X + yrityksen liikevaihto jaettuna Y:llä". Ja se on kuulema reilua. Ainakin firmalle, mutta onko se sitä sitten suunnittelijalle? Sata lasissa sitä tehdään anyway, oli se sitten Pipsan kähertämö tai Robertin rahatmulle-sijoitusfirma. Kai.

::hanna

8:57 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home