perjantaina, maaliskuuta 25, 2005

Suuri pääsiäisextra

Pääsiäisenä myydään suklaata ja lammasta. Myös sesonkituote mämmi on taas pinnalla. Itse pidän kuitenkin kaikkein eniten iltapäivälehtien pääsiäisnumeroista. Mitäköhän salarakkaille kuuluu näin pääsiäisenä? Ja voisikohan Vantaa muuten brändätä itsensä Suomen viralliseksi Pääsiäispääkaupungiksi?

Amerikka on hassu maa. Siellä voi muun muassa rekisteröidä idean. Muistaako joku Starship Troopers -elokuvaa? Sen idea myytiin miljoonalla dollarilla. Ai mikä se myyty idea sitten oli? Yksi lause. "Teinit taistelevat avaruudessa jättiläishyönteisiä vastaan." Kyseessä oli ns. High consept, eli poikkeuksellisen kallis konsepti.

Yhtä mielenkiintoista on laskea, kuinka paljon eri yrityksien kokonaisarvosta muodostaa brändin arvo. Esimerkiksi Applella se on jotain 80% luokkaa. Entä jos mainostoimisto "liisaa" koneet ja toimii vuokratiloissa. Yrityksen ainoa varallisuus on silloin työntekijät. Heistä kannattaa siis pitää hyvää huolta.

TV-mainoksien dramaturgia ei poikkea elokuvamaailmasta. Miettikää. On vain kahdenlaisia mainoksia. Hermeettisessä mainoksessa kuljetaan kehää. Niissä esitetään vain tunne, jonka tuote saa aikaan. "Miltä Harrista tuntuu syödä jukurttia". Toinen vaihtoehto on 100% muutos. "Harrista tulee uusi ihminen, kun hän syö tätä jukurttia." Helppoa, kun sen vain osaa.

Hyvä mainos saa nykyjään hyvin ilmaista mediatilaa. Internetissä leviää mainoksia sekä kuvina etttä videoina. Kannattaa siis tehdä ei-kulttuurisidonnaisia pätkiä. Hesburgerin mainoksia ei internetistä löydä - eihän niitä helsinkiläisetkään ymmärrä.

Aikuinen mainosmies on kummallinen. Luova ihminen on kuin pieni lapsi, jolla on lupa olla ilkeä ja kummallinen. "Anteeksi, en tiennyt että olet mainosalalla. Nyt ymmärrän kaiken." Mainosmaakarille ADHD on HDTV:tä tutumpi kirjainyhdistelmä. Narsimi on vain hyvä juttu.

Toimittajat ovat uhonneet mennä lakkoon kevään aikana. Itse en ole kuullut uusimpia käänteitä, mutta hyvällä tuurilla kesän ajan luemme uutiset blogeista. Jos Mömmötti siis laihtuu, niin muistakaa Mainontablogi.

Hyvää pääsiäistä toivottaa Mainossetä

8 Comments:

Blogger hlehto said...

Riihimäki julistautui 1997 Suomen viralliseksi pääsiäiskaupungiksi.

Kuten tiedämme, pääsiäinen on kärsimyksen juhla.

7:03 ip.  
Blogger oopa said...

Lämpimät kiitokset perjantai-illan parhaista nauruista.

7:04 ip.  
Blogger hlehto said...

Lisää?

Riihimäki suunnittelee samaan teemaan liittyen Pupu Tupuna -teemapuistoa.

http://www.kuntalehti.fi/uploaded/template/asp/kl_perustyyli_0.asp?version=30052&category=49

7:13 ip.  
Blogger oopa said...

lopeta jo. Onko kaupungin johtajana joku todellinen visionääri?

7:27 ip.  
Blogger hlehto said...

En tunne, en tiedä.

Mutta tuossa hankkeen budjetti ja tavoitteet: http://kunta.hyrinet.fi/eu/satujen.htm

7:28 ip.  
Blogger oopa said...

hanke 2 -alue on hyvä tapa saada eu-rahaa... itä-turussahan tuolta on näätäilty vaikka mitä.

7:35 ip.  
Blogger Sun äitis said...

"itä-turussahan tuolta on näätäilty vaikka mitä."

Kiva sana! Iästänikö johtunee vai asuma-alueestani, muttei ollut entuudestaan tuttu tuossa merkityksessä.

9:36 ip.  
Blogger oopa said...

"näätäily"-sana on meidän piireissä yleisesti käytetty sana, kun jotain pyritään samaan ilmaiseksi. Esimerkiksi lehtijuttuja varten näätäillään puhelimia, kirjoja, levyjä, leffoja jne. Myös esimerkiksi "pikku skidit näätäilivät tarroja messuilla". sellaista.

9:44 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home