lauantaina, huhtikuuta 02, 2005

Miksi tv-sarjoja on olemassa?

Kaverini kysyin eräs päivä, miksi tv-sarjoja tehdään. Yksi syy löytyy jälleen mainostajien puolelta. Tv-sarjojen katsojat pystytään profiloimaan erilaisien tutkimuksien avulla melko tarkasti. Toisaalta ei ole kamalan vaikeaa esimerkiksi kertoa, millainen ihminen katsoo vaikka Friendejä. Sarja-muotoiselle ohjelmalle voidaan luvata aina samoja katsojia. Niin mainospaikan ostaminen on helpompaa.

Ei muuten ole edes ilkeää sanoa, että Nelosen ohjelmiston päättää Helsingin 20 suurinta mainostoimistoa. Niin se vain menee. Sitä paitsi MTV3 ja Nelonen tappelevat jokaisesta mainoseurosta yhä kiihtyvämmin. Procter & Gamblen Britannian markkinajohtaja Roisin Donnelly totesi viime kesänä, että nuoret luottavat nykyjään enemmän netin chat-huoneissa saatuihin tietoihin kuin tv-mainontaan. P&G mediabudjetti on vuosittain noin 100 miljoonaa puntaa, joten kai mielipiteellä on jotain merkitystä.

Mielenkiintoista oli myös tuo äskeinen Diilin aiheuttama keskustelu. Huomenna taas sunnuntaisivut.