torstaina, huhtikuuta 07, 2005

Elokuva ilman mainoksia

Sainpas eilen käsiini ilmaistiketin elokuviin. Tarjolla oli ennakkoversio Be Cool -nimisestä elokuvasta, jonka tasosta kertoo jo se fakta, että nukahdin saliin kahdesti. Hämmentävää oli kuitenkin olla näytöksessä, jossa ennen elokuvaa ei näytetty mainoksia. Ei trailereita, ei Jenkki-spottia. Tällä kertaa karkkia jäi myös elokuvaa varten. Suomessa elokuvamainonta ei ole mitenkään ylivoimaisen suosittua, vaikka niitä spotteja tuntuu riittävän liiaksikin. Trailereita on kyllä kieltämättä ihan kiva välillä nähdä. Mainostaja muuten maksaa elokuvamainoksien esittämisestä katsojien mukaan (x e/katsoja).

Toisaalta elokuvateatterissa näkee spotit 35mm filmiltä esitettynä. Hyvä spotti on kiva nähdä suurelta valkokankaalta kunnon soundeilla varustettuna. Odotan innolla näytetäänkö tänä vuonna Cannes-voittajia leffateatterissa.

3 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Muistaakseni noissa ennakkonäytöksissä ei näytetä koskaan mainoksia ennen kuvaa.

Joskus ikuisuus sitten näin Pohjolan Illuusio-mainoksen isolta kankaalta. Kieltämättä teki silloin vaikutuksen. Sääli sinänsä, että tuntuu noiden elokuvissa esitettävien mainosten tason olevan vähän alhainen Suomessa ja kestoakin niillä on enemmän kuin vastaavassa televisioversiossa.

1:11 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Olinpas samassa näytöksessä. Itselleni pisti silmään lähinnä yleisö, joka oli selkeästi päihtyneempää kuin normaalinäytännöissä. Be Cool toimi kyllä minulle paremmin. Vaikkakin Travolta ei toiminut kunnolla.

7:33 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Elokuvamainonta on dyykannu tänä vuonna oikein kunnolla ja tekee sitä jatkuvasti. Ongelma ei sinänsä ole elokuvamainonnan hinta mediana, vaan älyttömät tuotantokustannukset.

Elokuvamainonta on kuitenkin hyvä media ja oikeanlaisella spotilla se on varmasti toimivaa.

Tässäkin suhteessa ongelmia löytyy. Elokuvateattereihin tunkee mainostajia filmeillä, joiden olemassa oloon isolla kankaalla ei löydy perusteluja millään.

Elokuvateatteri on armoton. Kyllä sen heti huomaa mitkä toimii ja mitkä ei. Pimeässä salissa paskat spotit erottuvat ja huononevat entisestään.

Yksi mainitsemisen arvoinen case on Frezzan Live mainos, jossa Frezza-tytöt tanssivat ja lauloivat.
Se oli hienoa ja luovaa mainontaa, todiste siitä, että elokuvamainonnallakin on elämää.

12:20 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home