sunnuntaina, huhtikuuta 03, 2005

Sunnuntaisivut...taas!

Kirjoitan blogiini sanan "Juhana Helmenkalastaja" - ihan vain sen takia, että ko. henkilöstä tietoa etsivät löytäisivät blogiini. Samalla kannattaa ehkä kirjoittaa myös "seksi, porno ja Mika Häkkinen". Tämä on yksi tapa tehdä ns. hakukone-optimointia.

Voi Juhana. Itse olen ajatellut vaihtaa nimekseni "Olen Olli". Olen nimisiä henkilöitä on Suomessa ollut muutamia, siksi nimen saaminen voi olla ongelma. Toinen vaihtoehto voisi olla "Olli Purkinavaaja".

Haluaisin alkaa rakentamaan Juhana Helmenkalastajan brändiä. Tekisin nimestä vieläkin tunnetumman ja loisin sille juuri oikeanlaisen imagon. Sen jälkeen voisimme Junhanan kanssa suunnitella todellisen merchandise-malliston. Olisin onnellinen ja Juhana (tm) olisi pörssissä.

Toiseksi asiakkaaksi haluaisin Tasavallan Presidentin. Markkinointikoneistoini saisi varmasti rekennettua Presidentistä vieläkin mielenkiiintoisemman henkilön. Mediaostot keskittäisin ambient-mainontaan.

Taisi olla Kai Seikku, jonka puhui kerran brändäämisestä. Tiivistän sisällön lyhyesti: "Maailmassa voi brändätä mitä vain, jos kerta kohinanpoistopiirinkin voi". Tällä kertaa puhuttiin Dolby-järjestelmästä.

Jossain aprillipilassa sanottiin Apple pääjohtajan Steve Jobsin siirtyvän Ikean johtoon. Eilen en voinut olla kuvittelematta Ikean käytävillä, miltä tuotteet näyttäisivät Jobsin alaisuudessa. Ikean tuotteen tunnistaa helposti. Brändin rakennusta sekin.

7 Comments:

Blogger Junakohtaus said...

Ukko uunilta urahtaa: nuorimies kertoo siis, että mikä se on tämä brändi?

Meinaan copy-setää kiinnostaa tietää tietääkö nuoriso mistä puhuu.

11:49 ap.  
Anonymous Anonyymi said...

Vain brändinrankentajat tietävät mikä brändi on? Jos on nuori ei tiedä mitään? Kun Kokemus puhuu, muut vaietkoot?

Näin on aina ollut, näin on aina oleva.

12:05 ip.  
Blogger oopa said...

jos tietäisin, en kirjoittaisi vaan tekisin.

12:14 ip.  
Blogger Junakohtaus said...

Tietää sen moni sellainen joka ei sitä ole tehnyt. Moni on myös tehnyt eikä tajunnut mitä tuli tehtyä.

Ja viimekädessä hommassa on aina magiaa – tuuria, jos tahdotte – mukana.

Mutta mistä me siis puhumme, kun sanomme että brandi?

9:22 ap.  
Anonymous Anonyymi said...

http://www.google.fi/search?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&oi=defmore&q=define:brand

Joku voi copypastettaa kunnollisen vastauksen jostain amerikkalaisesta opuksesta.

10:31 ap.  
Blogger Junakohtaus said...

Toista se oli meillä talvisodassa, kun maitokin kannettiin saaveilla avannosta.

Mitä siis nuorimies ilmoittaa tahtovansa tehdä, kun hän haluaa brändätä Juhana Elimenpaljastajan?

(Ja tämä kaikki on sitten veristä totta. Ennemmin tai myöhemmin sulle tulee vastaan asiakas, joka sanoo että jaa mikä hä prändi)

7:49 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Tuotemerkki (tai toiminimi) kaikkine assosiaatioineen ja konnotaatioineen. Piste.

Ja mitä tulee brändin rakentamiseen, niin markkinointiviestinnällä siihen vaikuttaminen on hyvin rajallista. Tosin emme voi sanoa sitä ääneen. Ennakko-odotuksiin ja varhaisiin assosiaatioihin voimme toki vaikuttaa, mutta aika ja kokemukset, viidakkorumpu ja mustanaamio ovat vahvemmat. Alle kolmen vuoden (mielivaltainen rajaus, mutta aika hyvää osviitttaa) ikäisistä tuotemerkeistä en edes käyttäisi termiä brändi.

No, menee itsekullakin brändit ja imagot sekaisin.

Brändi on enemmän työkalu kuin työntulos. Toki työkalua täytyy käsitellä oikein.

Näitä kun kelailee ja pitää turpansa kiinni keskittyen luovuuteen ja käyttää skilssinsä vahvuuden näyttämiseen ilman ylimääräistä itsensä korottamista voi ehkä hypätä palkattoman harjoittelun ja juniorcopyn ohi kiinni kansainvälisiin brändeihin. Tiedä, ymmärrä ja tietoisesti unohda. Tai sitten olen yks helvetin tuhkimotarina.

8:21 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home